RSS

Alfabet ReCreativ

16 Oct

Initial blogul nostru s-a numit Gradinita Alphabet.Acest nume a fost inspirat de „gradinita” noastra de acasa.In timp ce Tia mergea la scoala eu si Khloe ne jucam de-a gradinita.Acum Khloe a plecat la gradinita iar”gradinita” de acasa s-a transformat , mai mult sau mai putin intr-un atelier de lucru manual si ici colo mai strecor cate un articol care sper sa fie de ajutor celor care ne viziteaza.Tin sa multumesc, cu aceasta ocazie, tuturor celor care ne viziteaza, ne citesc si se inspira de pe blogul nostru.Multumim pentru cuvintele frumoase pentru sugestii si pentru intrebari si speram ca blogul nostru sa va inspire in continuare si sa va fie de ajutor.

Si acum sa trec la subiectul acestui post.Mai sus va spuneam despre vechiul nostru nume.Am schimbat numele deoarece majoritatea „lectiilor”cu Khloe au avut ca scop alfabetizarea prin lectura,  joc si creativitate.Si de aici numele de Alfabet Recreativ.

Pentru ca un copil sa atinga stadiul de citit fara sa fie fortat trebuie sa incepeti acest proces din primele momente de viata ale copilului.

1.Asigurati-va ca cel mic aude cel mai des vocea mamei si nu radioul sau televizorul.Cand micutul este treaz incerati sa comunicati cu el cat mai des, sa ii cantati, sa ii recitati poezii etc.
 
2.Achizitionati carti foarte simple, cu un singur cuvant pe pagina si folositi-le cat puteti de des.Multi parinti afirma ca cei mici nu au rabdare sa li se citeasca.Adevarul este ca au dreptate mai ales daca aceste carti nu sunt alese in concordanta cu varsta micutului.Pana la un an jumate  incercati sa folositi cartile cartonate cu imagini viu colorate si cu putine cuvinte pe pagina, maxim o propozitie/afirmatie de genul -Eric Carle,Baby bear , Baby bear what do you see? sau cele de genul Where is baby’s belly button? .
Aratati copilului despre ce este vorba pe pagina si lasati copilul sa gesticuleze sau sa imite animalele,sa spuna anumite cuvinte sau sa repete cuvintele de pe pagina etc.
3.Cand deja cel mic este obisnuit cu rutina de a i se citi puteti introduce carti cu ceva mai multa informatie:2-3 propozitii pe pagina.Cartile trebuie sa contina din nou imagini viu colorate pe marginea carora se pot lansa discutii simple:culoare, forma,nume, sunete.Puteti arata copilului anumite cuvinte simple:apa, da, nu, are si incercati sa le gasiti si pe alte pagini.
4.Intre 3 si 4 ani cei mici pot recunoaste toate literele alfabetului.Cartile pot fi mai lungi mai ales daca cel mic indrageste aceasta activitate.Feriti-va insa de povestile care sunt scrise pe 2-3 pagini.Folositi carti ilustrate si cu continut usor.Ii puteti lasa pe cei mici sa aleaga cartea ce va fi citita.
Daca in paralel cu cititul ati facut activitati cu si despre litere, in jurul varstei de 5 ani copilul este destul de pregatit pentru citit.
5.Daca doriti sa ii invatati sa citeasca folositi carti foarte simple, cu propozitii si imagini foarte semnificative.Prima treapta ar trebui sa fie citirea imaginilor nu citirea fiecarui sunet.Si sa va dau un exemplu:
Cautati imagini care sa inceapa cu literele alfabetului: Aa- avion,s.a.m.d.Scrieti propozitia  ” A de la avion.”sub imagine si cititi-i copilului.Lasati-l si pe el sa „citeasca”  fie ca arata cuvintele cu degetul fie ca nu.Procedati la fel pentru restul literelor.Copilul va reusi sa retina si sa recunosca vizual cuvintele :de si la.Ultimul cuvant il va ghici datorita imaginii.Puteti sa aveti mai multe cuvinte pentru o anumita litera si alcatuiti o carte pe care i-o dati sa o citeasca singur.Copilul va prinde curaj si va fi mandru de realizarea sa.Dupa ce se simte in largul sau puteti reface cartea, de data aceasta fara imagini si incercati sa descifrati cuvintele de la sfarsit.Copilul nu va fi atat de incurcat, deoarece stie deja primele cuvinte si isi va focaliza atentia pe ultimul cuvant si nu va fi atat de frustrat ca si in momentul in care incearca sa descifreze propozitii intregi.
6.Dupa ce ati trecut de aceasta faza incercati sa descifrati cuvinte simple din 3-4 litere.Copilul poate deja sa citeasca propozitii usoare si cuvinte usoare.
7.Chiar daca ati ajuns la faza in care cel mic citeste singur, nu uitati insa sa le cititi in continuare.
 
Cititi!Cititi!Cititi! Cititul e primul pas spre alfabetizare!!!
Spor la citit si daca aveti intrebari va ajutam cu drag!
 
 
 

Etichete: , , , , ,

10 responses to “Alfabet ReCreativ

  1. Andrea

    30 Decembrie 2012 at 12:04 PM

    Bune sfaturi! Ce am gasit la tine vine in acord cu si completeaza ce gasisem la Marta and Eaton. Deocamdata am doar doua-trei carticele personalizate (scrise in gen: cuvantul scris mare pe o pagina, imaginea clara pe alta sau propozitia mare scrisa pe o pagina, pe alta imaginea). Mai mult lucrez cu Little Reader la facut carticele. In curand ne marim si noi biblioteca de carti personalizate, ca vad ca sunt fascinati de citit, mai ales cel mic, si le plac mult cele facute de mine🙂

     
  2. Adela

    30 Decembrie 2012 at 1:27 PM

    Multumesc,Andrea!Noi am avut noroc de educatoare foarte bune si fetele vin acasa cu foarte multe materiale ,foarte bune de pus in practica,plus citim foarte multe carti ilustrate.

     
    • Andrea

      1 Ianuarie 2013 at 11:29 AM

      Din fericire, si A. are o educatoare foarte buna si invata multe la gradinita. Si colaboram foarte bine, ne spune ce face ea cu ei, si eu fac acasa suplimentar sau ceva diferit. E frumos cand educatia de acasa si cea din gradinita se completeaza una pe alta, in avantajul si spre folosul copilului🙂

       
      • Adela

        1 Ianuarie 2013 at 12:24 PM

        Intr-adevar!Conteaza foarte multe persoanele din viata copiilor, cele care ii inspira si de la care pot invata lucruri noi!

         
  3. Cristina Dragoi

    12 Februarie 2013 at 9:59 PM

    Super, Adela, grădinița voastră de-acasă, atelier de lucru manual!!! Ce mi-ar fi plăcut să fiți vecinii noștri! Felicitări! Creativitatea la ea acasă și la unison! Minunat, draga mea!
    Da, citim! Lecturile cerute în școli sunt stupide, multe dintre ele, dar ”trebuie” și astea, ne adaptăm și ”integrăm”…
    Lui Tudor îi plac simulările, cititul pe roluri și intonativ. Îmi place! E ciudat și normal, cum dispare interesul pentru acea lectură când nu apar oportunitatea rolului, cursivitatea și creativitatea unei lecturi, simți emoția negativă care-l cuprinde…
    Am avut o discuție mai lungă cu doamna învățătoare, dar n-am ajuns la un numitor comun!…
    ”Copilul trebuie să stea smirnă dacă vrea să ajungă cineva!” – astea au fost cuvintele ”mentorului” școlar…
    Of, sistemul educațional din România noastră mult iubită !
    Ajungem iar la un subiect atât de dezbătut și polemizat în ăste vremuri tulburi…
    Apropos, cuvântul trebuie e un cuvânt nociv, imperativ, care îngrădește, limitează, uniformizează, ucide creativitatea…Ești de-acord, Adela? …MUST …
    Cadrele noastre didactice, contemporane, nu toate, dar multe dintre dumnealor, folosesc acest cuvânt zilnic, cuvânt de bază, ca liant între ele și copii….
    Ce zici?!…
    Scuză-mă, te rog, sunt off topic, dar n-am rezistat, gândind comparativ!…
    Militez pentru dezvoltarea abilităților, menținerea și aprofundarea creativității, comunicare, joc, puterea exemplului, competiția la nivel de grup, zâmbet și voie bună! În această manieră ne educăm, dezvoltăm copilul!

     
    • Adela

      13 Februarie 2013 at 8:20 AM

      Cele doua sisteme nu se pot compara.Stiu ca de multe ori se aud vesti cum ca copiii americani sunt mult sub nivelul cunostintelor necesare si un anumit procent chiar se incadreaza in aceasta categorie,dar acest fapt nu e din cauza ca nu se face scoala in scoli sau pentru ca materia predata e sub nivelul lor,nu !E pentru ca acesti copii fie sunt neglijati de propriii parinti, care nu ii ajuta la teme sau nici macar nu ii intreaba daca au teme.
      Niciuna din fetele mele nu a mers la gradi stiind sa citeasca dar munca noastra, in colaborare cu educatoarea a dat niste rezultate peste masura.Tia are doar 6 ani dar citeste cursiv,citeste carti mai usoare cu capitole.Intr-adevar i-am citit foarte mult dar a meritat.
      Va dorim mult spor la citit!

       
  4. Cristina Dragoi

    13 Februarie 2013 at 12:08 PM

    Da, ca-ntotdeauna, Adela, ca peste tot, din familie pornește totul! Culegem ce semănăm! Ai punctat foarte bine, draga mea! Împreună, copii și părinți, modelăm, dezvoltăm, creăm!
    Suntem un nucleu, un tot unitar! Nu putem pretinde dacă n-am oferit!…

     
    • Adela

      13 Februarie 2013 at 12:28 PM

      Am fost destul de neincrezatoare la inceput insa materia mi se pare uneori destul de multa pentru clasa intai!Nu imi aduc aminte sa fi facut atat de multa matematica in clasa intai(ma refer la informatie).

       
  5. Machete didactice

    5 Februarie 2014 at 10:07 AM

    Am citit cu atentie ceea ce ai scris si tare mai seamana cu ce am facut si eu. Ambilor mei baieti le-am citit mult, lui Raz pana a terminat scoala primara, pentru ca lui Luca si acum ii citesc seara la culcare. Ma bucur sa aflu ca si altii gandesc la fel ca mine si procedeaza ca atar! Nu sunt nici educator, nici profesor dar am facut ce am crezut eu ca e bine pentru puii mei dar si pentru mine. Si vad ca e bine! Va imbratisez pe toate trei, priceputelor!
    P.s. Multumesc de idei.

     
    • Adela

      5 Februarie 2014 at 10:29 AM

      Cu mult drag , Ioana! Noi parintii incercam din rasputeri sa ne crestem micutii cum credem noi mai bine! Nu pot sa imi inchipui viata fara a citi!

       

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: