RSS

12 lucruri pe care trebuie sa le stie fetele mele inainte de a implini 16 ani

16 Dec

Recunosc ca am vazut un astfel de titlu circuland pe FB si l-am si deschis si am reusit sa citesc doua din lucrurile precizate de o alta mamica si apoi m-am gandit  ca n-ar fi rau sa planuiesc si eu cateva pentru fetele mele si sa nu le” fur” pe ale ei.Deci iata lista mea(s-ar putea sa fie si cateva de-ale mamicii respective):

1.Educatia

apicusCand spun educatie nu ma refer exclusiv la cunostinte legate de o anumita materie ci ma refer la un intreg arsenal prin care ii pregatim pe cei mici pentru viata.Educatia aleasa il face pe om sa fie om si sa munceasca pentru propria sa imagine(cunostinte,integritate,moralitate etc, nu ma refer la aspectul fizic).Aici inlcud si dragostea fata de carti.Cititi impreuna cu cei mici,timpul investit in citit nu are pret!
 

2.Aprecierea resurselor

De ce sa aprecieze resursele?In primul rand ca sa munceasca impreuna cu altii pentru a crea o lume mai buna, o societate care sa aprecieze ceea ce avem si sa lase in urma lor chiar si o mica farama prin care sa ateste ca au facut ceva pentru planeta nostra.

3.Aprecierea timpului si a celor dragi

Traim intr-o lume in care totul se desfasoara rapiditate.De multe ori uitam sa petrecem clipe pretioase impreuna cu cei dragi.Incerc sa le invat pe fete sa aprecieze zilele de week-end si de vacanta pe care le petrecem impreuna ca familie.Sa aprecieze nu doar familia si prietenii dar si timpul atat de pretios pe care il avem si pe care nu il putem da inapoi.Sa creeze amintiri de neuitat si sa preia din traditiile noastre si sa le transmita mai departe.
 

4.Respectul fata de sine

Lucram la acest aspect de cand s-au nascut.Le invat se isi respecte propriul corp, propria minte dar sa se respecte si ele intre ele.Cu asta vine si respectul fata de semeni.Cred ca temelia de baza a unui om vine de aici.Sa stie sa faca diferenta dintre bine si rau, sa stie ca daca ceva nu e bun pentru el cu siguranta nu e bun nici pentru cei din jur(sa luam ca exemplu violenta, alcoolul,drogurile,manipularea celor din jur etc).Ca sa traim intr-o lume mai buna avem nevoie de astfel de oameni.
 

5. Compasiune

DSC03673Sigur ca legam compasiunea de respectul de sine dar merita sa ii oferim atentie separata.Este atat de multa nevoie de compasiune….multi oameni inca nu stiu cum sa ofere sau cum sa primeasca ajutor.Ajutorul de multe ori nu consta in bani.De multe ori ajutorul vine printr-o imbratisare,printr-o vorba buna prin capacitatea noastra ca oameni de a ne hotari de a face ceva: voluntariat la scoli, spitale, orfelinate, case de batrani.Sa punem nevoile altora inaintea nevoilor noastre si nu de a ne plange ca nu am primit ajutor.Si aici nu ma refer doar la straini, ma refer si la propriii copii care uneori nu sunt ajutati de pariti,iar parintii asteapta ajutorul altora.
 

6.Incredere in sine

Nu ma refer la acea incredere care ne da aripi.Ma refer la faptul de a avea aceasta incredere pentru a fi folosita nu doar in scop propriu.Avand increde in sine fetele se pot ajuta pe ele insele dar si pe cei din jur.Daca au destula incredere vor folosi resursele din viata lor in scopuri pozitive,nu doar pentru binele lor ci si pentru a-i ajuta pe cei care au nevoie de ajutor.Vreau ca fetele mele sa fie stie sa ia decizii corecte nu pentru ca le-a indemnat cineva ci pentru ca simt ele ca ceea ce fac e spre binele lor si a altora.Daca vad la scoala sau in alt mediu un copil care e necajit de alti copii ,sa stie cum sa ii sara in ajutor;fie ca spune unui adult fie ca il ajuta (responsabil).
 

7.Adevarul si asumarea responsabilitatii

Fiecare om greseste si poate face lucruri de care mai tarziu nu va fi prea mandru.Partea cea mai grea e ca cei mici sa stie sa isi recunoasca greselile si apoi sa manifeste parere de rau si sa incerce sa rezolve situatia si sa nu o mai repete.Aceasta responsabilitate cere multa rabdare, multe astfel de exemple.Si noi ca adulti gresim si daca noi le oferim copiilor aceste exemple si ei vor face la fel.De asemenea trebuie a ii invatam ca e normal sa gresim si ca putem invata din propriile greseli, mai ales daca incercam sa le indreptam.
 

8.Triunghiul vicios:frumusete,bani,popularitate

Cred ca triunghiul vicios este legat de increderea in sine.Si vreau ca fetele sa aprecieze ceea ce au si sa munceasca pentru ceea ce vor sa obtina de la viata, cu curaj si modestie.Sa nu puna frumusetea sau banii inaintea realitatii.Toti suntem frumosi in stilul nostru unic si de frumusetea adevarata nu e doar ceea ce vedem in exterior ci un ansamblu a ceea ce ne face unici.
Banii sunt necesari dar daca nu sunt obtinuti prin „sudoarea fruntii”  pot sa ne transforme in ceea ce nu dorim sa fim.
Popularitatea poate aduce superficialitate si de multe ori atrage persoane si fapte inadecvate.
 

9.Dragostea

Hmmm,subiect delicat.E greu sa ne punem in calea inimii.Nu vreau ca fetele mele sa priveasca dragostea ca pe o primejdie dar vreau sa stie ca in momentul in care cineva le cere sa faca ceva ce e impotriva firii lor sau impotriva a ceea ce cred ele, acolo nu e dragoste adevarata.Daca o persoana nu le iubeste asa cum sunt si pentru ceea ce sunt, nu e vina lor ci e vina acelei persoane.

10.Violenta

Intotdeauna le-am indemnat sa fie bune,sa manifeste compasiune si sa ii ajute pe cei din jur.Se nu impinga sa, nu strige sa nu vorbeasca urat.Pot spune ca suntem pe drumul spre reusita.Incerc sa le invat semnele care duc la violenta’ sa le invat despre oamenii care doresc sa fie in control a tot ceea ce se intampla, gelozia, minciuna etc.In primul rand doresc sa stie ca daca vad sau sunt martore la asa ceva sa spuna unui adult;nu trebuie neaparat sa fiu eu adultul,poate fi un profesor de incredere sau un alt parinte.Important e sa ia masuri.Si neaparat sa se fereasca de astfel de oameni.Oamenii care le ranesc si incearca sa le lamureasca de contrariu sunt oameni care au probleme si ei trebuie sa si le rezolve, nu trebuie ca ele sa fie in preajma acestor persoane.

11.Nevoi si dorinte

SpoonBridgeDoresc foarte mult sa stie sa recunoasca diferenta dintre nevoi si dorinte.Toti avem nevoie de hrana,o casa decenta,un loc de munca si alte lucruri necesare de a supravietui si a trai o viata decenta.Si sunt indreptatite sa aiba anumite dorinte si vise.Pentru unele dintre aceste dorinte trebuie sa munceasca si uneori trebuie sa decida daca sunt dorinte care pot fi atinse.Cred ca trebuie sa analizaze si sa priveasca unele lucruri din spectrul realitatii.Sa aleaga se lupte pentru un vis care are posibilitatea sa devina realitate.

12.Dragostea pentru frumos

Fie ca e vorba de muzica, arta, natura,incerc neaparat sa le invat sa  iubeasca frumosul.Nu doar ca vor incerca sa creeze ceva frumos dar vor incerca sa si protejeze ceea ce este frumos.Cred ca e o deprindere pe care orice om trebuie sa o aiba intre prioritati.

DSC03229

Sunt sigura ca mai sunt si alte lucruri pe care vreau sa le stie fetele mele.Si cu siguranta le voi adauga.

Spor in tot ceea ce faceti!

 
 

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , ,

12 responses to “12 lucruri pe care trebuie sa le stie fetele mele inainte de a implini 16 ani

  1. ursuletinazdravani

    16 Decembrie 2012 at 4:15 PM

    Foarte frumos articol , Adela! o adevarata sursa de inspiratie si de un real folos pentru noi…multumim mult!

     
    • Adela

      16 Decembrie 2012 at 4:18 PM

      Multumesc, Coca!Sper sa fie de ajutor si sa inspire cat mai multe persoane!

       
  2. pitici, dar voinici

    16 Decembrie 2012 at 10:18 PM

    cand era Daria mica (vreo 6 luni), am scris in jurnalul ei cateva sfaturi pentru cand va fi adolescenta – imi aparuse un chist la san si ma speriasem asa ca aveam impresia ca nu voi apuca sa o vad mare……doar ca sfaturile mele se refereau la lucruri mai ….”pamantene” in sensul ca erau sfaturi pe care orice mama le da unei fete care incepe sa descopere lumea (scoala-invatatura, baieti, cum sa se imbrace/sa-si aranjeze parul, familia, calatorii….)
    imi place mult ce ai scris!
    voi cauta paginile unde am scris si voi incerca sa le transpun si pe blog :))
    nu-mi vine sa cred ca au trecut atatia ani de cand am scris acele randuri😀

     
  3. Adela

    17 Decembrie 2012 at 8:07 AM

    Antoaneta, la fel incepusem si eu un jurnal.L-am abandonat din lipsa de timp.Mai scriu din cand in cand pe blogul lor, dar unele chestii le uit daca nu le scriu imediat!

     
  4. Raluca

    18 Decembrie 2012 at 11:17 AM

    Foarte frumos articolul, Adela. L-am citit azi-noapte si l-am recitit acum. E un articol care inspira, si sincer, nu m-am gandit la ce i-as spune lui S. intr-o astfel de scrisoare.

     
    • Adela

      18 Decembrie 2012 at 3:49 PM

      Multumesc, Raluca.Mai am si eu cateva lucruri care trebuie sa le adaug.Poate intr-o alta postare…

       
  5. violeta argatu

    19 Decembrie 2012 at 12:41 AM

    Of,Doamne…copiii „astia ” chiar cresc :D… abia de ceva vreme am inceput si eu sa realizez ca Ioan a crescut :D… si mai ales, sa constientizez o vorba inteleapta pe care o aud si o simt „pe pielea mea” din ce in ce mai des „copii mici,griji mici;copii mari,griji mari”🙂. multumim pt postare!

     
    • Adela

      19 Decembrie 2012 at 7:33 AM

      Violeta, ai dreptate.Toata lumea la inceput ne spunea ca va fi mai usor mai tarziu cand cresc;intr-un fel e adevarata dar cand e vorba de copii nimic nu e usor.

       
  6. Sara Ioana

    19 Decembrie 2012 at 4:24 PM

    Jos palaria! Frumos scris, intelept, echilibrat, inteligent!

     
    • Adela

      19 Decembrie 2012 at 5:44 PM

      Multumesc, Ioana!Cred ca mi-au mai scapat cateva dar voi retusa!

       
  7. carmen

    9 Ianuarie 2013 at 4:30 AM

    Frumos spus, totul. Intr-adevar, ca mama simt si eu nevoia de a dezvalui franturi de viata copiilor mei. Unele lucruri pot fi spuse, repetate invatate, multe se modeleaza, eu ca adult incercand sa dau cele mai bune exemple prin modul in care ma port fata de copii. Si mai exista, cred, lucruri de suflet, dragi care merita transmise printr-o scrisoare, jurnal sau alta forma scrisa.
    Multumesc pentru idei si sinceritate!

     
    • Adela

      9 Ianuarie 2013 at 7:18 AM

      Cu multa placere,Carmen!
      Imi doresc sa am mai mult timp sa pot nota mai multe pentru ele dar intotdeauna timpul e dusmanul nostru….

       

Lasă un răspuns

 
