RSS

Time out

25 Ian

PEDEÁPSĂ, pedepse, s.f. 1. Măsură de represiune, sancţiune aplicată celui care a săvârşit o greşeală;spec. măsură de constrângere prevăzută de lege şi aplicată cuiva de o instanţă judecătorească drept sancţiune pentru o infracţiune; condamnare, osândă; situaţie în care se află cel pedepsit, condamnat.2. Fig. Suferinţă (fizică sau morală), chin, supliciu; necaz, nenorocire

CONSECÍNŢĂ, consecinţe, s.f. Rezultat al unei fapte, al unei acţiuni, al unui principiu; urmare. ♢ În consecinţă = a) (loc. conj.) prin urmare, deci; b) (loc. adv.) conform dispoziţiilor, situaţiei etc

Am ales definitia din dictionar a fiecarui cuvant pentru a putea observa mai bine diferenta dintre ele.

Cuvantul „PEDEAPSA”, in urechile mele suna clar foarte dur. De multe ori semenii nostri vad pedeapsa ca pe o suferinta fizica sau ca pe un abuz fizic. Altii vad pedeapsa ca pe o sancţiune aplicată celui care a săvârşit o greşeală si as vrea sa ma refer la astfel de „pedepse”.

Cuvantul „CONSECINTA” a inlocuit la noi cuvantul „PEDEAPSA”.Asadar nu vom vorbi despre pedeapse ci despre consecinte.V-am pierdut?

1.In primul rand e nevoie de reguli.Nu putem pedepsi copiii daca ei nu cunosc regulile;fie ca sunt regulile casei, reguli despre bunele maniere in public sau acasa,fie ca sunt reguli impuse de siguranta lor sau de societate.

2.Unele reguli au uneori legate de ele si consecinta pe care o putem folosi cu efect, fara a apela la „carnetelul cu notite”(din cartile despre educatia micutilor).De exemplu:”Te rog nu mai sari pe scaun!” copilul continua comportamentul;unii copii reactioneaza la urmatoarea intrebare:”Stii ce se poate intampla daca sari pe scaun?” si unii raspund si inceteaza sa mai sara, dar unii sunt indiferenti la a doua etapa.A treia etapa ar fi:fie il lasam sa cada (depinde cat e de mic copilul),fie se indeparteaza „instrumentul” care provoaca comportamentul nedorit.

3. Avertismentul este o alta ustensila utila.Cerem copilului sa inceteze comportamentul nedorit si ii dam o alta sansa sau cateva secunde pentru a-si remedia comportamentul.Daca nu inceteaza poate primi o consecinta.Daca cel mic e in parc si arunca nisip(fie ca il arunca in fata copiilor sau doar arunca nisip) si a trecut prin fazele precedente consecintei, consecinta ar putea fi indepartarea copilului de la locul de joaca,il ducem acasa.

a-time-out-timer-stool

4.S-a ajuns la time out?Si aici lucrurile se pot complica.Unii copii accepta consecinta si stau in time out(noi folosim varsta ca masura de timp,are 5 ani,sta in time out 5 minute),altii sunt greu de convins sa accepte aceasta consecinta si e normal.Important e ca cel care aplica aceaste consecinte sa explice de ce se intampla ce se intampla,ce trebuie sa faca in time out(trebuie sa se calmeze pentru a discuta despre  incident la sfarsitul time out-ului),cat timp va dura si conversatia de la sfarsit.Nu uitati sa accentuati starile prin care a trecut cel mic!Baietii au nevoie de mai multa exteriorizare decat fetitele;baietilor le ia mai mult timp sa diferentieze tristete, furia,nervozitatea,etc.

 

 

Nu folositi pentru time out locuri infricosatoare:cel mai intunecos colt al camerei etc.Puteti folosi canapeaua,scaunelul de masa al copilului, covorasul din sufragerie etc,un loc unde copilul sa fie aproape si nu izolat.atimeout

Consecintele ii supara uneori,ii frustreaza,ii enerveaza?Sunt consecintele faptelor lor si trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru ele,fie ca au 3 ani fie ca sunt adulti.Copilul nu trebuie sa cunoasca doar bucurie,fericire,veselie etc(asta nu inseamna ca nu incercam sa ii facem fericiti pe cat putem insa noi suntem adultii care le stam ca exemplu-gresesc primesc consecinta) prin consecinte corespunzatoare ii invatam si despre celelalte emotii care sunt la fel de importante ca si cele de pe ramura pozitiva.Copiii trebuie sa stie sa isi exteriorizeze sentimentele de tristete si sa vorbeasca despre ele, nu sa le ascunda sau pur si simplu sa nu le traiasca.

Bineinteles ca putem folosi si recompensele sau motivatia pozitiva.Poate voi avea timp sa scriu si despre acest lucru insa ce mi se pare relevant in legatura cu consecintele este legatura emotionala.Nu vrem sa ne ferim copiii de orice nimic, sa ii punem intr-un balon de sticla si sa avem grija de balon sa nu se sparga.Trebuie sa ii ajutam sa se cunoasca, sa cunoasca unele trairi,sa le confrunte,sa stie cum sa isi manifeste aceste stari.

Folositi recompensele si consecintele cat mai rar posibil dar nu uitati ca nu pot dauna daca sunt aplicate cu consecventa(aici nu ma refer la frecventa cu care sunt aplicate ci la pasii care ii urmam cand aplicam consecintele-nu spunem ceva si facem altceva) si nu se abuzeaza de ele.

Spor in toate!

 
3 comentarii

Scris de pe 25 Ianuarie 2013 în Educatie civica, Sfaturi Utile

 

Etichete: , , , ,

3 responses to “Time out

  1. liliana

    25 Noiembrie 2013 at 2:19 PM

    Buna seara! Am si eu o curiozitate, vorbeati la un moment dat despre un sistem de recompensare cu acele 5 cartonase. Chiar da roade?Copilasii mai nazdravani s-au mai potolit?
    Multumesc!

     
    • Adela

      25 Noiembrie 2013 at 8:08 PM

      Liliana, functioneaza! Daca suntem consecvente , functioneaza si trebuie si poveste. Daca cei mici gresesc trebuie sa le reamintim ce au gresit si sa le spunem cum e corect si de ce e corect si apoi cand observam ca au inteles si au aplicat ceea ce le-am reamintit ii recompensam. Ale mele sunt dornice sa castige cartonasele pentru ca stiu ca la sfarsit isi pot alege recompensa mai mare!

       

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: