RSS

Cifra magica

29 Mar

Exista in matematica o categorie de cifre magice care ii ajuta pe cei mici (si nu numai ) sa faca anumite relatii intre numere.Cred ca stiti despre ce vorbesc mai ales daca va spun cifra 0,1 si cifra 10 se numara printre aceste cifre magice.Cat de usor le e copiilor sa rezolve aceste ecuatii cu cifra 0, 1 sau 10.Doar o simpla regula si problema e rezolvata.Daca va spun ca si cifra 9 are magia ei, ma credeti?Cred ca ma credeti mai ales daca va explic un pic( si cred ca deja stiti) ca si adunarea cu 9 poate fi foarte usoara:folosind ” magia” furam repede un 1 de la cealalta cifra (ex:9 +6= 15),in cazul nostru cifar 6 si stim ca acolo a ramas 5.Punand acel 1 la cifra 9 avem un 10 si iata ca de data asta avem 2 cifre magice:9 si 10.

Ne-a luat un pic de timp sa ne” prindem ” de magia lui 9 si Tia foloseste cu succes aceasta metoda.Dar nu se termina totul aici.Stiti cred ca din alte posturi ale noastre cat de importante au fost pentru noi activitatile cu „patterns” acum vad si rezultatul acestor exercitii.Cat de important e ca cel mic sa invete sa recunoasca „patterns”. Si cat le e de usor sa rezolve probleme folosindu-se de ele.In lumea cifrelor cred ca gasim nenumarate forme de” patterns” si fiecare isi poate alege metoda care i se potriveste cel mai bine pentru a rezolva unele probleme.Unii copiii sunt mai practici si au nevoie de mai multe trasee pentru a ajunge la rezultatul problemei, de aceea imi place sa le prezint mai multe forme de rezolvare in loc sa merg inainte doar cu un anumit mod.Si acum sa va arat cateva exemple:

1.Care ar fi primul vostru instinct cand vedeti o adunare de genul:

25+19=44   ?
 
Adunam 9 cu 5, scriem 4 si 1 il tinem minte,2 +1=3+1(din minte)=4
Usor,nu?
Cam asa faceam si eu, cam asa ceva am invatat-o si pe Tia.
 
2.Puteti folosi betisoare(pentru zeci) si stelute (pentru unitati):
II ***** + I********* = (din 9 si 5 facem un betisor si ne raman 4 stelute, iar la betisoare avem 4 betisoare)=44
Cam greoi daca nu exista manipulative si cam mult de numarat.
 
3.Se poate folosi metrul sau un liniar:
Se cauta 25 si se numara crescator 19 unitati.Merge foarte bine pentru a se intelege sirul numerelor.
 
4.Aceeasi operatie se poate face si cu un chenar cu numere.
Chenarul permite insa mai multa „miscare” si e mult mai usor sa se observe „patternurile”.
Numaratul din 10 in 10 este foarte usor de observat.Cifra zecilor se modifica, regula pe care cei mici o pot invata doar parcurgand sirul numerelor in jos(sau in sus, depinde daca se numara crescator sau descrescator), pe coloane.
Cautam numarul 25, sub el este 35(am sarit 10 unitati si au mai ramas 9).Restul de 9 unitati pot fi numarate in sensul crescator (mai ales daca cei mici sunt abia la inceput).Dupa ce si-au deprins aceasta operatie ii puteti invata „magia ” cifrei 9.
10 il urmeaza pe 9.Ce usor ar mai putea face o saritura de 10 unitati!!Si se poate!Nu uitati sa ii spuneti copilului ca veti folosi o unitate pentru a obtine inca un 10,insa nu putem sa pastram ceva ce nu este al nostru, la sfarsit trebuie sa inapoiem unitatea.Deci sariti repede la 45.Apoi inapoiati unitatea imprumutata;ii puteti arata sa mearga cu degetul in sens descrescator o unitate sau pur si simplu sa numere descrescator o unitate:44.
DSC06603
Vi se pare greu?Ca sa facem o poveste lunga, mai scurta sa va spun si  procedeul mintal(prima parte e coordonare ochi-minte deget ,a doua e pur mintala).
 
25 + 19= 44
 
Repede il transformam pe 19 in 20 (il rotunjim) si  nu ne apucam sa adunam unitatile cu unitatile si zecile cu zecile ci numaram din 10 in 10: 25, 35, 45 si nu uitam sa dam inapoi 1.Foarte simplu.Se poate aplica cu usurinta pentru numerele care se termina in 9.
 

Daca un copil ajunge la o astfel de performanta de a vedea si de a aplica anumite reguli, matematica va parea distractiva , nu o lectie greoaie care nu se mai termina.Si memoratul acela mecanic care nu prinde la toti copiii e redus la minim.Cautati magia din cifre si invatati-i pe copii sa indrageasca aceste exercitii!Nu doar ca logica lor va lua forma in fiecare zi, dar pe aceste concepte isi vor construi altele, isi vor construi propriul sistem de „pattern-uri” si vor rezolva probleme cautand solutia cea mai potrivita creierului propriu in locul unei solutii mecanice.

Spor la invatat!Matematica e distractiva noi trebuie doar sa o pastram distractiva!

 

Etichete: , , , , , , , , ,

4 responses to “Cifra magica

  1. Alexa

    29 Martie 2013 at 9:59 AM

    E foarte frumoasa si interesanta activitatea! Vom incerca sa folosim astfel de pattern-uri si noi.

     
    • Adela

      29 Martie 2013 at 1:31 PM

      Alexa, am folosit foarte multe”patternuri” si le poti folosi si cu jucarii.Poti sa incepi tu un pattern cu lego de exemplu: sir un lego rosu unul galbens.s.a.m.d si apoi poti face combinatii mai complexe.De obicei copiilor le plac aceste pattern-uri.Si ce e foarte interesant , e ca nu ajuta doar la matematica ci ii ajuta pe copii si la citit, vad combinatiile de litere, silabe identice si invata sa citeasca foarte usor!Nici la citit nu am avut probleme deloc!

       
  2. pitici, dar voinici

    29 Martie 2013 at 10:44 AM

    eu am invatat-o pe Daria sa aseze numerele in coloana pentru a ii fi mai usor
    dar imi place mult modalitatea prezentata de tine – multumim mult!

     
    • Adela

      29 Martie 2013 at 1:28 PM

      Si eu am invatat-o pe Tia!Dar la scoala trebuie sa foloseasca si metoda asta cu tabelul.E mult mai rapida decat scrierea cifrelor plus rezolvarea.Pana le scrii, cu metoda asta rezolva mai repede!

       

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: