RSS

Noi suntem romani

22 Oct

Cand rostesc aceste cuvinte, in acest moment, simt nostalgia verii care tocmai a trecut. Se implinesc exact doua luni de cand am ajuns acasa si nu cred ca exista zi in care sa nu am un ” flashback” despre aceasta vacanta.Mi-am adus aminte cum e sa fii roman, sa traiesti ca si un roman si sa ai zi de zi experientele romanilor, experiente care nu pot fi sterse din fiinta noastra nici dupa zeci de ani…. zeci de ani de mutare, parasire, plecare,abandonare…… nici nu stiu cum sa definesc mai bine acest fapt.Cand am fotografiat imaginile respective, le-am fotografiat cu un anume scop, mai precis de a-i caracteriza pe romani( si Romania) si sunt sigura ca sunt multe imagini care mi-au scapat.

Asadar sa incep cu prima, care imi e cea mai draga. Expunerea si vanzarea suvenirurilor.DSC01012

Din pacate acest obicei incepe sa dispara asa incet-incet. In unele zone turistice inca mai exista multitudinea de tarabe care in foarte mare masura au produse traditionale romanesti, produse care ne reprezinta portul popular, arta noastra straveche,jucariile traditionale si tot felul de curiozitati care ne fac unici. Chiar daca si alte tari au anumite suveniruri care se aseamna cu ale noastre , unele nu pot fi gasite decat in Romania.Fetelor le-am cumparat arc cu sageti, oua de lemn si traditionalele turte care se vindeau mai demult la balciuri ( balciuri care au cam disparut sau s-au modernizat).

DSC02018

 

Stiti batranii care stau seara la poarta si povestesc despre evenimentele zilei, care la noi tind a fi numite barfe? Ii indragesc la fel de mult. Ei dau inca Romaniei imaginea de cetate straveche in care inteleptii se aduna la sfat. O astfel de imagine mi-a scapat deoarece am tot amanat-o. Am surprinsa insa pe cineva mergand in povesti la poarta vecina.

DSC00827Si tot aici as vrea sa includ ospitalitatea romanilor. Nu poti intra in nicio casa ( mai ales prin zona noastra) si sa nu ti se ofere un pahar de palinca sau ceva de-ale casei : prajituri facute acasa, fructe etc.Am avut noroc de o astfel de zi, in care am fost poftiti la umbra visinilor si serviti ca la romani acasa ( cu toate ca neamurile mele sunt de nationalitate maghiara).

DSC02159

 

Drumurile pe care am umblat poarta si ele ( unele) pecetea drumurilor stravechi. Chiar daca unele ne-au adus la disperare , ne-au purtat pe meleaguri de nedescris si ne-au oferit imaginile pitoresti ale Romaniei.

DSC02207

Multe orase si localitati pe malul raurilor sau in depresiuni. Imagini care iti iau respiratia daca le privesti din varful dealului.Sa le traiesti Ludusule, Clujule,Papiule, Hategule, Mariselule si toate celelalte localitati care ne-au incantat privirile.Si tot ceva specific Romaniei, majoritatea cimitirelor sunt in varful dealului. Imagini care pentru turisti ridica intrebari si pe langa faptul ca ne cinsteam stramosii mai exista si alte cauze de a ne inmormanta stramosii pe deal ( unde era posibil). Am aflat de la bunica mea ca in caz de inundatii ( o mare parte a localitatilor sunt in apropierea surselor de apa ) cimitirele trebuiau ferite de aceste dezastre.

DSC01230

 

Apoi, un alt lucru caracteristic noua, bisericile. Frumoase si falnice, edificii care se ridica in mijlocul localitatilor si nu scapa privirilor turistilor. Partea cea mai trista e ca unele nu sunt deschise si cele pe care le gasesti deschise au un afis mare in care se interzice fotografiatul. Acest lucru m-a intristat foarte mult doarece am vrut sa fac poze multe si sa le arat prietenilor cat de frumoase si bogate sunt bisericile noastre ortodoxe ( eu nu sunt ortodoxa, biserica noastra e simpla, alba si cu foate putine decoratiuni).Dupa un timp am incetat sa le mai vizitez, imi place sa respect  regulile indiferent de motivul pentru care sunt instalate. Pot doar sa spun ca inteleg sa nu se faca poze in timpul ceremoniilor religioase dar in rest ar trebui lasati turistii sa duca mai departe cu ei imaginile unice gasite in bisericile noastre.Aceasta este o imagine dintr-o biserica din Targu-Mures unde ni s-a dat voie sa facem poze ( singura biserica plus biserica noastra).Si cum zice o vorba romaneasca: Doamne ocroteste-i pe romani!!!

DSC02563

 

 

Si nelipsitele garduri.Garduri care delimiteaza fiecare gospodarie. Uneori gardurile reflecta si statutul social al familiei respective.Gardurile tin la distanta raufacatorii, tin in interior necuvantatoarele si delimiteaza intimitatea caminului. Daca pentru romani e greu de conceput traiul fara gard si poarta, pentru alti turisti este ceva unic sa vada aceste delimitari atat de clare. Fetele mele au fost in siguranta in spatele portii insa asta nu inseamna ca nu au existat si alte pericole de care trebuiau ferite in curte ( in gradina exista o fantana- mai mult seamana cu un lac in miniatura in care tatal meu creste pesti ).

DSC00855Si gradinile noastre de zarzavaturi sunt unice. Nu pentru ca sunt ingradite ci pentru ca poarta amprenta romanilor.DSC02322

 

 

Ca peste tot, aproape in fiecare localitate exista si rromi.Nu vreau sa aduc argumente negative impotriva lor. Vreau doar sa va spun ca turistii sunt fascinati de imbracamintea lor si casele lor.Nu toti au insa parte de case-palate, dar sunt regiuni unde palatele lor pun stapanire pe peisaj.Pirandele ( cum le numesc cei din zona noastra) sunt insa frumoase la chip si cu bijuteriile lor pompoase fascineaza ochii tuturor. Aceasta este o poza pe care am putut-o face de la departare. Am intalnit pirande mult mai fascinante insa imprejurarile nu mi-au permis fotografierea lor.

DSC00824

 

Casa am surprins-o din masina si cred ca e facuta la Hunedoara. Mai exista cateva mai aratoase la Turda insa nu am reusit sa le fotografiez.Aceasta casa pare neterminata si foarte multe dintre casele lor, am observat ca sunt in aceeasi stare.Cu toate acestea privirile curiosilor sunt atrase de ele.

DSC02357

 

Sa dam si baietilor ceva de admirat.Raba pe care a lucrat tatal meu aproximativ 20 de ani. O masina care nu o intalnim pe foarte multe drumuri. Cand a adus-o „acasa” de la fabrica, era mandria localitatii, una dintre putinele masini care avea dormitor pe vremea aceea ( nu e masina personala).

DSC02261

 

Si macaraua pe care a lucrat unchiul meu.

DSC02267Din pacate nu au ramas prea multe deoarece giganticele santiere de constructii s-au cam rasfirat.Ambele utilaje au avut un mic rol in constructia hidrocentralei de la Raul Mare Retezat.Un loc mioritic, ne reprezinta ca romani.

Poza de mai jos nu e facuta in zona Hategului. Dar va asigur ca in foarte putine locuri puteti avea ocazia sa le explicati copiilor pe viu ce e cu vaca in mijlocul drumului.Poporul nostru a practicat acest obicei, de a duce animale la pascut , sus la munte, din mosi stramosi. Ma intreb cand va disparea acest eveniment si va sters pentru totdeauna din traditia noastra? Trist…. sigur va dura o vreme dar pana la urma vom ramane fara el.

DSC02026

Si cu ce sa inchei aceasta postare daca  nu cu o minune?Nu in multe parti poti folosi namol de Techirghiol ca sa iti vindeci „ranile” sau doar  ca sa iti imbalsamezi trupul cu el doar asa , de dragul zilei cu soare.

Multi fug de litoralul Romanesc si inteleg de ce, dar in putine locuri poti avea parte de experiente unice ca si pe litoralul romanesc.

DSC01682

 

Spor in toate!Speram ca v-ati adus si voi aminte de macar un lucru care va face sa va simtiti romani!

 

2 responses to “Noi suntem romani

  1. amalia

    23 Octombrie 2013 at 9:54 AM

    Foarte frumos, multumim…si asi dori sa completez ca oricit de departe te-ai afla de tara ta , tot Roman te simti…eu una nu am uitat si dorul tot mai mare ma atrage catre locurile mele natale….oriunde ai merge si te-ai afla nu ai putea sa-ti schimbi nationalitatea…SUNT MINDRA CA-S ROMANCA

     
    • Adela

      23 Octombrie 2013 at 2:45 PM

      Amalia, asa e! Intotdeauna gasesc cate o completare! Si de mult ori imi aduc aminte ce si cum facem noi in Romania!!

       

Lasă un răspuns

 
